Δραστηριότητες για παιδιά – Τι πρέπει να προσέξεις ;

2017-09-28 14:46

1. Είναι αυτό που πραγματικά θέλει και χρειάζεται το παιδί μου τη δεδομένη στιγμή;

 

Ξεκινάμε από τα γνωστά, αλλά βασικά: Όλα τα παιδιά δεν είναι ίδια. Άλλα είναι δραστήρια από τη φύση τους και άλλα όχι. Άλλα προτιμούν να παίζουν την περισσότερη ώρα μόνα τους και άλλα επιδιώκουν τα ομαδικά παιχνίδια. Άλλα έχουν μία έκδηλη καλλιτεχνική κλίση και αλλά είναι “γεννημένοι αθλητές”. Άλλα, πάλι, δεν έχουν ακόμα ανακαλύψει τι τους αρέσει και γιατί να το κάνουν άλλωστε; Έχουν όλα τα χρόνια μπροστά τους…

 

Επομένως, γιατί πρέπει όλα τα παιδιά να μπουν σε μία ομάδα (αθλητική, μουσική, χορευτική ή ό,τι άλλο) αν δεν το ζητήσουν από μόνα τους; Ποιος ο λόγος να βιαστείς να γράψεις το παιδί σου στο μπάσκετ, όταν αυτό που προτιμά το ίδιο είναι να παίζει στην παιδική χαρά ή στις μπασκέτες της γειτονιάς; Ή απλώς να είναι στο δωμάτιό του με τα τουβλάκια του ή να ζωγραφίζει; Και, κυρίως, γιατί να του γεμίσεις το εβδομαδιαίο του πρόγραμμα με πράγματα που δεν αισθάνεται το ίδιο την ανάγκη να κάνει; Είναι σίγουρο ότι οι εξωσχολικές δραστηριότητες (που καμιά φορά όμως γίνονται και μέσα στο σχολείο) έχουν πολλά να προσφέρουν στα παιδιά. Κοινωνικοποίηση, ομαδικότητα, νέες φιλίες, εξοικείωση με τη σωστή διαχείριση χρόνου και, φυσικά, εκτόνωση και έκφραση. Για όλα όμως υπάρχει η κατάλληλη στιγμή. Έχει έρθει αυτή η στιγμή για το παιδί σου; Μην αγχώνεσαι! Πραγματικά δεν έχει τίποτα να χάσει αν ξεκινήσει το μπαλέτο στα 10 αντί στα 4! Εκτός φυσικά αν έχεις προαποφασίσει ότι θα γίνει η πρίμα μπαλαρίνα στη λυρική…

 

2. Μπορεί το παιδί μου να ανταπεξέλθει στη συγκεκριμένη δραστηριότητα αυτή τη στιγμή;

 

Υπάρχουν δραστηριότητες που ένα παιδί, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει σε τέτοιο βαθμό, που τουλάχιστον το ίδιο να αισθάνεται ότι τα καταφέρνει ικανοποιητικά, πρέπει να είναι πάνω από μία ηλικία. Αλλά και η ηλικία από μόνη της δεν είναι αρκετή ως κριτήριο. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης και κάθε δραστηριότητα απαιτεί διαφορετικές δεξιότητες. Αν, για παράδειγμα, ένα παιδάκι βλέπει τον μεγαλύτερο αδερφό του που παίζει ποδόσφαιρο και εκδηλώσει την επιθυμία να γραφτεί και το ίδιο στην ομάδα, ενδέχεται να απογοητευτεί όταν θα συνειδητοποιήσει όταν δεν μπορεί να εκτελέσει τις ασκήσεις που ζητά ο προπονητής. 
Τα μικρότερα παιδιά, π.χ. 5-6 ετών μπορεί να μην έχουν τη σωματική δύναμη ή την αντίληψη που απαιτείται για να κατανοήσουν τους κανόνες π.χ. του ποδοσφαίρου. Ή μπορεί να μην έχουν ακόμα την ικανότητα να συμμετέχουν σε μία δομημένη προπόνηση για όλη τη διάρκεια της ώρας. Μήπως αυτό που πραγματικά θέλει, είναι να παίξει μαζί σου ή με κάποιον φίλο του μπάλα στο πάρκο; Και όχι να μπει σε ένα οργανωμένο μάθημα ποδοσφαίρου για μιάμιση ώρα, κάθε Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο και να έχει και αγώνα κάθε Κυριακή;

 

3. Έχω την οικονομική δυνατότητα να υποστηρίξω αυτή του τη δραστηριότητα;

 

Το κόστος των εξωσχολικών δραστηριοτήτων δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, ιδίως όταν μέσα στην οικογένεια υπάρχουν περισσότερα από ένα παιδιά. Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχει η μηνιαία συνδρομή, που ποικίλλει ανάλογα με το είδος δραστηριότητας, το επίπεδο του παιδιού, τη συχνότητα αλλά και το αν ο φορέας είναι ιδιωτικός ή δημοτικός. Στη μηνιαία συνδρομή έρχονται να προστεθούν -κατά περίπτωση- το κόστος εγγραφής, ο εξοπλισμός, οι στολές, το κόστος συμμετοχής σε αγώνες/διαγωνισμούς/παραστάσεις και -κάποιες φορές- και τα έξοδα μετακίνησης. Πριν λοιπόν ενθουσιαστείς κι εσύ και το παιδί, ενημερώσου για τα έξοδα της χρονιάς και, αν είναι δυνατόν, μίλα με άλλους γονείς που μπορεί να έχουν παρόμοια εμπειρία.

4. Κι αν αλλάξει γνώμη και θέλει να σταματήσει;

Να έχεις υπόψη σου ότι όλα τα παιδιά αλλάζουν εύκολα γνώμη και είναι αναφαίρετο δικαίωμά τους. Ακόμα και αν η δραστηριότητα που θα ξεκινήσουν πράγματι τους αρέσει, ενδέχεται να μην τους ταιριάζει (ή και να μην σού ταιριάζει) ο δάσκαλος/προπονητής ή απλώς να «τα παρατήσει» ο φίλος τους με τον οποίο θα πήγαιναν μαζί. Γι’ αυτό, σε όποια δραστηριότητα και αν καταλήξετε, μη βιαστείς να κάνεις την εγγραφή. Κάνε 1-2 ή και 3 δοκιμαστικά και καθυστέρησε όσο περισσότερο μπορείς την αγορά του εξοπλισμού που απαιτείται – δανείσου αν είναι δυνατόν για τους πρώτους μήνες. Κι αν εκδηλώσει την επιθυμία να σταματήσει, φρόντισε να καταλάβεις τον λόγο ώστε να το βοηθήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση.

5. Θα έχει χρόνο για παιχνίδι;

 

Ακόμα και αν του αρέσει η κολύμβηση πολύ και περνάει τέλεια την ώρα της προπόνησης, δεν παύει να έχει ανάγκη και από ελεύθερο παιχνίδι. Οι δομημένες δραστηριότητες δεν μπορούν να αντικαταστήσουν σε καμία περίπτωση την ανάγκη του αυτή. Τη χαρά του να βγει στο πάρκο, να βρει φίλους και να παίξει κρυφτό, κυνηγητό και ό,τι άλλο ή να έρθει στο σπίτι ένας φίλος να παίξουν. Αντί λοιπόν να του βρεις και μια δεύτερη δραστηριότητα –αφού τόσο καλά τα πάει με την πρώτη και δε διαμαρτύρεται ποτέ- δες αν θα του μένει χρόνος να κάνει και άλλα πράγματα, λιγότερο δομημένα και περισσότερο ελεύθερα.

 

6. Θα προλαβαίνει να διαβάζει και να ξεκουράζεται;

 

Ας είμαστε ρεαλιστές. Τα παιδιά σήμερα, από τη βρεφική ηλικία, έχουν ένα πρόγραμμα που καμία σχέση δεν έχει με αυτό που είχαμε εμείς στην ηλικία τους.Ήδη από τον παιδικό σταθμό σε πολλές περιπτώσεις κάνουν αγγλικά, υπολογιστές, μουσικοκινητική, κολύμβηση κλπ. κλπ.… Και ας μην ξεχνάμε, μιλάμε για παιδάκια 3 και 4 ετών. Όταν παραφορτώνουμε το πρόγραμμά τους με δραστηριότητες μετά το σχολείο και, ενώ έχουν και το καθημερινό διάβασμα, καταλήγουν να μην ξεκουράζονται όσο χρειάζονται. Ή να μην είναι αρκετά ξεκούραστα για να διαβάσουν. Γιατί μετά από όλο αυτό το πρόγραμμα, σίγουρα θα θέλουν και να χαλαρώσουν για λίγο στον καναπέ, πριν πάνε για ύπνο. Αν όμως η ώρα είναι περασμένη… τελικά καταλήγουν να τρέχουν περισσότερο και από ενήλικα με 12ωρη εργασία και μάλιστα όχι 5νθήμερη!

 

7. Θα έχω εγώ χρόνο;

 

Αν μιλάμε για ένα παιδί με 1 ή και 2 δραστηριότητες, τότε τα πράγματα μπορεί να είναι υποφερτά, ανάλογα βέβαια και με τα ωράρια εργασίας των γονιών. Αν όμως μιλάμε για 2 και 3 παιδιά, τότε τα πράγματα αρχίζουν και γίνονται επικίνδυνα οριακά και οι γονείς (αν μπορούν και οι δύο να μοιράζονται τις διαδρομές) μετατρέπονται σε σοφέρ των παιδιών, από τη μία δραστηριότητα στην άλλη, ενώ μία μόνιμη πίεση χρόνου αιωρείται πάνω από ολόκληρη την οικογένεια. Αυτή η πίεση χρόνου καταλήγει συνήθως σε φωνές και καυγάδες, αφού ακόμα και ένα απλό, φυσιολογικό απρόοπτο, όπως η ανάγκη να πάει κάποιο από τα παιδιά στην τουαλέτα τελευταία στιγμή, μπορεί να κάνει το «πρόγραμμα» άνω κάτω!!! Και μετά από όλα αυτά τα δρομολόγια, θα προλαβαίνεις να ετοιμάσεις το σπίτι, το φαγητό και να έχεις και λίγο χρόνο να ξεκουραστείς και να χαλαρώσεις;

 

8. Και, τελικά, θα μένει χρόνος για την οικογένεια;

 

Καλές όλες οι δραστηριότητες, και το παιδί είναι χαρισματικό στην τοξοβολία, έχει έφεση στα κινέζικα, ταλέντο στο τσέλο και είναι με το ένα πόδι στη σχολή καλών τεχνών, απλώς… σπάνια προλαβαίνετε να πάτε μια βόλτα όλοι μαζί σαν οικογένεια, να φάτε ένα βράδυ όλοι μαζί σαν οικογένεια και να παίξετε κάποια στιγμή μαζί, σαν οικογένεια. Και τελικά, το παιδί περνάει πραγματικά καλά ή υπερισχύει το άγχος να τα προλάβει όλα και να είναι σε όλα καλό; Αποκομίζει τελικά τα οφέλη για τα οποία γράφτηκε εξαρχής σε όλες αυτές τις δραστηριότητες;

Υπάρχουν πάρα πολλές δραστηριότητες για παιδιά όλων των ηλικιών, και τουλάχιστον μία ταιριάζει σε κάθε παιδί. Τα περισσότερα χρειάζονται χρόνο για να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους και μόνο μεγαλώνοντας αντιλαμβάνονται πλέον από μόνα τους ποια είναι πραγματικά τα ενδιαφέροντά τους, ώστε να τα ακολουθήσουν. Εμείς μπορούμε μόνο να τους προσφέρουμε τα ερεθίσματα που χρειάζονται, χωρίς όμως να επιβαρύνουμε όλους τους υπόλοιπους -εξίσου σημαντικούς- παράγοντες στη ζωή τους.

Πηγή